Van glaswasbedrijf naar multiservice dienstverlener

Vooral de eerste jaren waren heel zwaar, vertelt Frank. Het leven van de familie staat in 1986 volledig op z’n kop als vader Frans bij een auto-ongeluk om het leven komt. “Ik had net mijn school afgemaakt en zat pas een paar maanden of cieel in de zaak. Van de ene op de andere dag werd ik eindverantwoordelijk. Er kwam van alles op me af. Dat viel absoluut niet mee. Hoe ga ik dit in vredesnaam rooien?” Niet lang daarna besloten ook Daniël en Jeanette in het bedrijf te komen.

 

Gunfactor

Hun vader startte ACW in 1967, nadat hij eerst een tijdje voor zijn broer in de glas- en gevelreiniging had gewerkt. “Het waren twee totaal verschillende karakters”, legt Frank uit. “Dat ging op de werkvloer niet samen. Mijn vader ging daarom voor zichzelf aan de slag. Hij begon als glazenwasser in de wijk, bij particulieren. Daar kwam langzaam aan steeds vaker zakelijk werk bij. En ook schoonmaak klussen.” Het bedrijf groeide stukje bij beetje en ACW werd een bekende naam in de regio. “Mijn vader stond goed bekend”, vertelt Daniël. “Hij leverde kwaliteit, gaf de klanten veel persoonlijke aandacht en mensen vonden het een heel prettig mens. Hij kweekte daardoor behoorlijk wat goodwill. Toen hij er plotseling niet meer was, konden wij bouwen op die oude klanten. Die gunden het ons! Daar hebben we vooral in de eerste jaren na het ongeluk ontzettend veel steun en houvast aan gehad.”

 

Door de jaren heen is er wel het nodige veranderd, vooral in de afgelopen tien jaar. Was het bedrijf van oudsher een single-service dienstverlener, vooral actief in de glas- en gevelreiniging, in de afgelopen decennia is ACW uitgegroeid tot een multiservice dienstverlener. “Vroeger vormden glasbewassing en gevelreiniging wel 80 procent van de omzet”, vertelt Daniël, die verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderdeel. “Door het implementeren van meerdere diensten, is die verdeling nu heel anders. Het is meer in balans en we zijn minder kwetsbaar geworden.”

 

Moeilijke jaren

Tijdens de financiële crisis zagen de broers dat er flinke klappen vielen in de branche. Frank: “De onderhoudsfrequenties werden teruggeschroefd en de grote bedrijven hebben elkaar in die periode kapot geconcurreerd. Al hadden we het in 2012 en 2013 ook niet makkelijk, we hadden toen ook veel werk in onderaanneming en merkten dat we erg kwetsbaar werden. De omzet liep terug. We gingen van 33 naar 23 glazenwassers. We beschikten over vier eigen hoogwerkers. Die stonden steeds vaker stil. Daar schrokken we wel van. We hebben toen besloten om in te grijpen en zelf meer de regie te nemen en ons vooral te richten op eigen werk en het verbreden van ons dienstenpakket.”

 

Bij banken wegblijven

Frank: “Achteraf gezien hebben wij ons redelijk door de crisis geslagen.” Een groot voordeel was dat ACW ook over eigen omzet beschikte. “We wilden in die periode vooral bij de banken wegblijven en overleven. Door altijd te investeren in het bedrijf en zuinig om te gaan met onze financiën en reserves konden we ons uitgavenpatroon relatief laag en overzichtelijk houden. Dat heeft ons erg geholpen.”

 

Om meer eigen omzet te genereren, de markt te bewerken en nieuwe dienstverleningsconcepten te ontwikkelen werd Roger van den Donker als enig niet-familielid en medeaandeelhouder toegevoegd aan het directieteam. “Hij vervult sinds vier jaar de functie van directeur sales en marketing. Roger heeft frisse ideeën, heeft veel commerciële ervaring en hij kent de markt. Voor de autonome groei speelt hij een belangrijke rol.” In 2014 nam ACW het bedrijf Meijboom Glas- en Gevelonderhoud over. “We kenden eigenaar Peter Meijboom al jaren en er was een goede klik. We von- den het een mooie kans en de portefeuille paste ons prima. Peter trad bij ons in dienst als operationeel manager en KAM-coördinator. We wilden onze positie als landelijk glas- en gevelonderhoudsbedrijf ver- sterken en onze positie in de regio Groot-Rotterdam verder verbeteren”, vertelt Daniël.

 

Uitbreiding met catering

En er zijn meer veranderingen aan de gang, al is het volgens Frank nog bescheiden. “We zijn afgelopen jaren gestart met bedrijfscatering. Schoonmaakklanten van ACW hadden door de crisis behoefte aan andere cateringconcepten en Roger zag kansen.” ACW ging de catering verzorgen bij een bedrijf waar de schoonmaak al werd gedaan. “Dat ging heel goed. Inmiddels doen we dat bij meerdere klanten. We vinden het mooi om nieuwe kansen te zien. Het is leuk en omzetverhogend. Bedrijfscatering willen we langzaam uitbreiden. Denk aan het serveren van ontbijt of lunch. Of het verzorgen van hapjes en drankjes bij besprekingen. Daar liggen kansen.” Het is soms wel even schakelen, merkt Daniël. “Het is een andere tak van sport. Je moet je ook bezighouden met zaken die nieuw zijn, zoals de inkoop. We hebben bijvoorbeeld meerdere vendingautomaten op verschillende locaties staan. Hoe ga je om met contant geld dat in de machine zit?”

Anno 2017 is ACW een solide familiebedrijf met om en nabij de 140 werknemers. Frank: “Wij gebruiken liever de term schoonmaakhelden. Zij zorgen ervoor dat het werk goed gebeurt en wij geven ze de waardering en mogelijkheden die ze verdienen. Dat vinden wij van groot belang. Ook dat hoort bij een familiebedrijf.” Het op tijd betalen van het salaris, het aanbieden van de benodigde middelen en goede materialen, het uitnodigen van de medewerkers met partners en kinderen op feesten en een opendeurbeleid zijn lang niet overal vanzelfsprekend. “Betrokkenheid en oprechte aandacht staan bovenaan onze lijst. Wij willen direct horen als zaken niet goed lopen of als zij ergens mee worstelen. Of dat nou financiële problemen zijn of problemen thuis.”

 

Meer dan een werkgever

“Ik kan me over een aantal dingen echt opwinden”, vertelt Frank. “Bij overnames zien we soms hoe er met personeel wordt omgegaan. Het zijn ineens individuen met een loonnummer waar men graag vanaf wil. Maar ook de vooroordelen en discriminatie bijvoorbeeld. Vooral onze schoonmaaktak is heel erg multicultureel. Veel meer dan de afdeling glasbewassing en gevelonderhoud. Ik zie hoe mensen keihard werken om hun gezin te kunnen onderhouden. Als je dan hoort hoe er over bepaalde mensen of bevolkingsgroepen wordt gesproken, dan word ik daar oprecht treurig van. Er moet meer respect zijn voor schoonmakers en voor het werk dat ze doen.” Het feest dat ACW geeft ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan, is dan ook alleen een feest voor de medewerkers. “Zij doen het werk en krijgen een leuk feest. Zonder hen kunnen we niet bestaan. Zij zijn onze schoonmaakhelden en verdienen het daarom om in de spotlights te staan.”

 

Bron: Service Management

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Prachtige videoregistratie Jubileumfeest ACW

1/1
Please reload

Recente berichten
Please reload

© 2020 ACW BV, HOOGVLIET